Ghidul vegetarianului incepator

Trecerea la un regim vegetarian/vegan de la tipicul stil al mancarilor romanesti nu e tocmai usoara asa ca atunci cand poti capata indicatii in urma experientelor bune sau mai putin bune ale altora…take it!

In primul rand, o trecere brusca poate n-ar fi tocmai cea mai indicate miscare, mai ales daca vii dupa o perioada cu consum mare de carne si produse de origine animala. Un prim pas indicat ar putea fi lacto-ovo-pesco-vegetarianismul. Desi practic, nu este o forma de vegetarianism, poate cel mai bine ar fi sa renunti la carne o perioada, urmarind cu atentie ce-ti spune organismul, cum te simti, cum te trezesti, cum digeri, cum se simte pielea, unchiile, parul tau dar si care este starea ta de spirit si nivelul de multumire de sine. Da, stiu ca medicina moderna nu-ti vorbeste despre legatura foarte puternica dintre cum te simti ( fizic si psihic ) si ceea ce mananci dar vei constata ca ele sunt in corelatie!

Dupa perioada fara carne poti renunta treptat la peste, oua si lactate sau poti diminua consumul lor in masura in care te simti confortabil, fara sa aplici prea mult stress organismului. La inceput, e benefic si recomandabil sa citesti si sa te deocumentezi cat mai mult in legatura cu acest nou stil de viata, exista carti, articole, filme documentare chiar si conferinte si cursuri pe aceste teme. Nu-ti fie teama sa intrebi mereu “De ce?” si sa te asiguri ca nici o informatie nu este inghitita fara sa fie trecuta prin prisma gandirii tale. Decizia de a devein vegetarian/vegan, de cele mai multe ori, nu este una luata din considerente pur fizice, din punct de vedere al sanatatii trupului ci are, in mod frecvent, si alte aspecte legate de compasiunea fata de animale, calea spirituala, aspectul ecologic si dorinta catre un bine universal, pentru toate fiintele planetei. Cu toate argumentele pe care le ai in ceea ce te priveste, primii pasi sunt de obicei grei datorita familiei, prietenilor, colegilor si societatii in general. In Romania inca esti privit un pic ciudat daca nu consumi traditionalele sarmale de Craciun, ciorba de miel si drobul de Pasti, friptura la gratar sau chiar shaorma ocazionala. Asa ca inarmeaza-te cu rabdare si multa toleranta pentru ca vei fi bombardat de multe intrebari, atitudini invinuitoare, priviri ciudate, amenitari ca “te vei imbolnavi” si chiar raspunsuri violente la aceasta decizie. Nu te speria, ele se vor domoli iar tu vei invata in timp sa recunosti tipul si maniera de raspuns pe care o poate digera mai usor fiecare persoana care te intreaba cu spranceana ridicata “Si ce mananci??”.

Cand incepi aceasta calatorie e bine sa citesti despre fel de fel de alimente pe care poate nu le consumai pana acum, care-ti vor fi alaturi in a completa si intretine bagajul de nutrienti, vitamine si minerale. Vesnica problema a proteinelor poate fi rezolvata aproape fara sa i acorzi prea multa atentie pentru ca in marea lor majoritate, toate legumele contin si proteine. Daca ai un regim de viata foarte sportiv, iti vei adauga mai multe proteine din seminte si nuci dar chiar si asa, problema majora a proteinelor este una artificial umflata de media si foarte putin realista.

E important, de asemenea, sa-ti dai seama ca vegetarianismul inseamna o mai mare atentie acordata meniului tau zilnic dar si un timp alocat documentarii si pregatirii meselor. Acum, ca ai devenit constient de tot ce inseamna alimentatie sanatoasa, vei avea mai multa grija ce pui in gura asa ca ar fi benefica o planificare a meselor si o lista de cumparaturi mai atenta.

Din debaraua vegetarianului n-ar trebui sa lipseasca anumite produse pe care, evident, nu le vei cumpara pe toate odata, ci in acea perioada de tranzitie, cand te vei juca si cand vei incerca diversele produse, texturi, gusturi si combinatii. Pentru a avea oportunitatea unei mese rapide dar sanatoase si gustoase, n-ar trebui sa ti lipseasca produsele de baza cum ar fi orezul, pastele integrale, lintea, nautul ( uscat sau in conserva, deja fiert ), quinoa, cous-cous sau ciupercile. Desigur, legumele, verdeturile si fructele trebuie sa ocupe un loc de cinste in bucataria ta asa ca fii atent la ce e de sezon si fa-ti programarea meselor astfel incat sa profiti de ele! E intotdeauna o idee buna sa “uiti” prin bucatarie un lapte vegetal ( de soia, migdale, orez, nuci sau cocos ), tofu sau tempeh. Pentru a nu te plictisi de mancarurile clasice, te sfatuiesc sa te incumeti sa incerci sa faci cunostinta cu nenumaratele condimente si mirodenii, de la cele neaose ca mararul, patrunjelul, maghiranul, cimbrul sau busuiocul pana la cele mai orientale ca ghimbirul, curry, turmeric sau cardamom. Multitudinea de nuci si seminte iti vor deveni prietene in scurt timp si, odata cu ele, vei introduce retete si idei noi cu risc mare de “dependenta gustativa”J. Odata ce ai deschis poarta spre multimea de arome, vei ramane surprins de unele feluri de mancare si le vei aprecia inzecit.

Stiu ca primii pasi nu sunt tocmai usori, mai ales daca nu ai pe cineva apropiat care sa te ajute cu informatii, idei, retete si sfaturi dar inca de la primii pasi vei constata ca incepi sa te simti mai bine, mai liber, mai sanatos, mai usor si mai vesel iar atunci drumul se va usura. Vei parcurge pasii in ritmul tau, fara stress suplimentar sau restrictii impuse cu forta, cu calm si voiciune iar rasplata va fi mai mult decat ai sperat! Spor si bafta! Bine ai venit in lumea colorata a vegetarianismului!

Adelina, 2014

Sursa foto: http://premed.ro/echilibru-in-viata-vegetariana/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s